×
اکونومی :

گروه طلای اقتصادی دارای کارمزد ساخت ۱۵٪ الی ۲۵٪ است.

استاندارد:

محصولات این گروه با کارمزد ساخت ۲۶٪ الی ۳۱٪ است و کیفیت خوبی دارند .

پریمیوم :

گروه طلای مدرن که دارای کارمزد ۳۲٪ الی ۴۵٪ و از کیفیت ساخت عالی و بی‌نظیری برخوردار هستند.

لاکچری :

گروه طلای لاکچری با کیفیت فوق العاده دارای کارمزد ساخت ۴۵٪ الی ۵۴٪ است و جزء محصولات لوکس و بسیار محدود هستند.

×

محصول مورد نظر شما در حال حاضر موجود نمیباشد .

شما میتوانید این محصول را جهت ساخت و تسریع در مراحل اماده سازی سفارش‌ دهید .
زمان تخمینی برای انجام پروسه ساخت ۱ الی ۳ هفته میباشد .
تمامی محصولات سفارشی از لحاظ اجرت ساخت و قیمت ، تفاوتی با محصولات موجود ندارند و هنگام تسویه به قیمت طلای خام روز ثبت سفارش محاسبه می‌شود.

توجه فرمایید که قیمت و وزن اعلام شده با ۱۰ الی ۲۰ درصد اختلاف محاسبه شده است .

نحوه تمیز کردن طلا و جواهرات در منزل

نحوه تمیز کردن طلا و جواهرات در منزل

استفاده از طلا در بین مردم بسیار مرسوم می‌باشد. اکثر مردم طلا را به شکل گردن بند، دست بند، انگشتر، در ساعت‌های مچی و … مورد استفاده قرار می‌دهند. برخی از مردم به صورت دائم و روزانه از این دسته از اشیا استفاده می‌کنند که باعث خواهد شد رنگ طلا به مرور زمان تغییر کند و سیاه و کدر شود.

اما چگونه می‌توان جلا و رنگ اولیه طلا را به آن برگرداند. در این مقاله سعی کرده‌ایم تا راه‌کارهای کاملا عملی و امتحان شده‌ای را برای تمیز کردن طلا و جواهرات در منزل به شما آموزش دهیم. با استفاده از این روش‌ها می‌توانید طلاهای قدیمی خود را برق بیاندازید و ظاهری کاملا نو به آن‌ها بدهید.

با ما همراه باشید تا علاوه بر روش‌های پاک کردن طلا و جواهر، با موادی که می‌توانند به طلاهای شما آسیب وارد کنند نیز آشنا شوید.

 

تمیز کردن طلا چه اهمیتی دارد

یکی از دلایلی که آدم‌ها از طلا استفاده می‌کنند، درخشندگی و براق بودن آن می‌باشد. عمدتا از طلا و جواهرات در مهمانی‌ها استفاده می‌شود. هر چه طلایی که شما استفاده می‌کنید درخشان‌تر و براق‌تر باشد، جلوه بهتری به استایل شما خواهد داد.
هیچ کسی دوست ندارد که از طلای کدر و سیاه شده استفاده کند. طلای خالص به خودی خود سیاه و کدر نخواهد شد. دلیل کدر شدن و سیاه شدن طلاها، سایر فلزاتی است که در آلیاژ آن به کار گرفته می‌شود.

طلای خالص ۲۴ عیار فلزی نرم می‌باشد و نمی‌توان به صورت مستقیم آن را در تولید برخی جواهرات به کار برد. به همین دلیل است که در کنار طلا از سایر فلزات مانند نقره و مس استفاده می‌شود تا سفتی طلا افزایش پیدا کند. هرچه میزان مس به کار رفته شده افزایش پیدا کند و مس موجود در آن از کیفیت پایینی برخوردار باشد، به مرور زمان باعث سیاه شدن و کدر شدن طلای شما خواهد شد.

با استفاده از روش‌هایی که در ادامه به شما آموزش می‌دهیم می‌توانید از شدت سیاهی و کدر شدگی طلای خود بکاهید و به آن جلا و برق اولیه‌اش را بازگردانید.

 

روش‌های تمیز کردن طلا در منزل

در این بخش از این مقاله برای شما راه حل‌های عملی را گردآوری کرده‌ایم که با استفاده از آن‌ها می‌توانید طلا و جواهرات خود را براق کنید. توجه داشته باشید که این روش‌ها تنها برای خود طلا کاربرد دارند و در صوری که در کنار طلای شما نگین یا سنگ قیمتی کار گذاشته شده باشد، به دلیل داشتن خواص اسیدی و بازی این مواد می‌تواند تاثیرات مخربی بر روی بافت این سنگ‌ها بگذارد.

 

تمیز کردن طلا با استفاده از مایع ظرف شویی

 

۱-تمیز کردن با مایه ظرف شویی

اولین و ساده‌ترین روش پاک سازی طلا با استفاده از مایه ظرفشویی می‌باشد. برای استفاده از این روش یک ظرف انتخاب کنید و در آن یک الی دو پیمانه آب ولرم بریزید. سپس به آب ولرم چند قطره مایه ظرف شویی بدون فسفات اضافه کنید.

توجه داشته باشید که برای انجام این روش حتما باید از مایع ظرف شویی بدون فسفات استفاده کنید، زیرا فسفات موجود در مایه ظرف‌شویی می‌تواند سطح طلای شما را بخورد. پس از هم زدن محلول، طلاهای خود را درون آن قرار دهید و بگذارید که برای چند دقیق در محلول باقی بماند.

سپس طلای خود را از محلول خارج کرده و با یک مسواک نرم سطوح آن را پاک سازی کنید و با آب گرم طلاهای خود را شستشو دهید. پس از شستشوی کامل طلا‌ها آن‌ها را با یک دستمال بدون پرز خشک کنید و با قرار دادن آن‌ها در معرض هوا اجازه دهید تا به طور کامل خشک شوند. این روش مناسب‌ترین روش برای پاک سازی طلاهای دارای نگین و سنگ‌های قیمتی می‌باشد.

 

تمیز کردن طلا با آمونیاک

 

۲-استفاده از آمونیاک

برای پاک سازی طلاهای خود با استفاده از آمویناک ابتدا یک پیمانه آب ولرم را در یک ظرف شیشه‌ای بریزید و سپس یک قاشق چای خوری مایه ظرف شویی به آن اضافه کنید. در ادامه نصف قاشق چای خوری آمونیاک به آب اضافه کنید و آن را آرام مخلوط کنید.

طلای خود را به آرامی درون محلول قرار دهید و بگذارید برای ۱۰ الی ۱۵ ثانیه در محلول باقی بماند. سپس طلاها را با استفاده از یک انبر درآورید و با یک مسواک نرم آن را حسابی تمیز کنید تا ماده‌ای بر روی آن باقی نماند. سپس به مدت یک دقیقه طلای خود را با آب سرد به دقت بشورید تا تمامی مواد موجود از سطح آن پاک شوند. در آخر با یک دستمال بدون پرز طلای خود را خشک کنید.

در هنگام پیاده سازی این روش توجه داشته باشید که از ابتدا تا انتهای روش حتما دستکش به دست داشته باشید. آمونیاک می‌تواند باعث حساسیت پوست دست شود و در دستان شما سوزش و خارش ایجاد کند. همچنین این روش را حتما در فضای باز انجام دهید تا بخارات آمونیاک با جریان هوا از شما دور شوند.

 

تمیز کردن طلا با جوش شیرین در خانه

 

۳-استفاده از جوش شیرین

این روش برای طلاهایی که بر آن‌ها سنگ و جواهرات کار شده است پیشنهاد نمی‌شود. برای پیاده سازی این روش ابتدا دو پیمانه آب را بر روی اجاق قرار دهید و صبر کنید تا آب موجود به جوش بیاید. سپس یک ظرف شیشه‌ای مقاوم در برابر حرارت انتخاب کنید و بر روی سطح داخلی آن فویل آلمینیومی بکشید. توجه داشته باشید که سطح درخشان فویل رو به بالا باشد.

سپس طلای خود را بر روی فویل آلمینیومی قرار دهید و در حدود ۱ قاشق غذاخوری جوش شیرین بر روی آن بریزید. در ادامه آب جوش آمده را درون ظرف شیشه‌ای بریزید و چند دقیقه صبر کنید. سپس طلاهای خود را از ظرف خارج کنید و آن‌ها را زیر آب سرد قرار دهید و به دقت آن‌ها را بشورید تا مطمئن شوید هیچ ماده و جوش شیرینی روی طلاها باقی نمانده باشد.

در آخر با استفاده از یک دستمال بدون پرز طلاهای خود را خشک کنید و بگذارید برای چند ساعت در معرض جریان هوا قرار بگیرند تا به صورت کامل خشک شوند.

 

تمیز کردن طلا با استفاده از سرکه در خانه

 

۴-استفاده از سرکه

سرکه به دلیل داشتن خاصیت اسیدی می‌تواند باعث خورده شدن طلای شما شود. به همین دلیل سعی کنید تا حد امکان از روش‌های گفته شده قبلی استفاده نمایید.

برای پیاده سازی این روش ابتدا در یک ظرف شیشه‌ای نصف لیوان سرکه سفید بریزید و سپس دو قاشق غذا خوری نمک به آن اضافه کنید. محلول را به صورت کامل هم بزنید و طلای خود را به درون آن بیاندازید.

بعد از چند دقیقه طلای خود را درآورید و با آب ولرم آن را بشورید تا سیاهی‌های روی طلا از بین بروند. سپس با یک دستمال بدون پرز آن را خشک کنید و بگذارید برای چند ساعت در معرض جریان هوا قرار داشته باشد تا به صورت کامل خشک شود.

 

چگونه خط و خش‌های موجود بر روی طلا را از بین ببریم؟

استفاده طولانی مدت و مداوم از طلا می‌تواند بر روی این فلز خطوط و خش‌هایی را ایجاد کند. متاسفانه راه حلی برای رفع این خطوط در خانه وجود ندارد و باید برای رفع آن‌ها به یک طلاساز مراجعه کنید.

در کارگاه طلا سازی طلای شما با استفاده از یک دستگاه دوار نمدی مورد پرداخت قرار خواهد گرفت و لایه‌ای از روی طلای شما برداشته خواهد شد. این روش باعث کم شدن وزن طلای شما خواهد شد. سپس نوبت به آبکاری طلا می‌رسد. این فرآیند را نمی‌توان با وسایل ساده در خانه پیاده سازی کرد و برای برطرف کردن خش و خطوط موجود بر روی طلا حتما باید به یک طلا ساز مراجعه کنید.

 

چه موادی می‌تواند باعث سیاهی طلا شود؟

نحوه نگه داری طلاهای شما نیز بر روی تمیز و براق مانندن آن‌ها در طولانی مدت موثر خواهد بود. در ادامه این بخش مواردی را به شما خواهیم گفت که بر روی سیاه و کدر شدن طلای شما بسیار تاثیر گذار خواهند بود.

۱-همانطور که گفتیم برای استحکام بیشتر طلا، معمولا به آن مس اضافه می‌کنند. در فصل‌های گرم سال در صورت استفاده از طلا و تعریق بدن، نمک موجود در عرق می‌تواند با مس به کار رفته در طلا ترکیب شود و باعث سبز شدن و کدر شدن آن گردد.

۲-مورد تاثیرگذار بعدی کلر می‌باشد. همانطور که کلر می‌تواند چشمان شما را اذیت کند و باعث سوزش در چشمان‌تان گردد، می‌تواند بر روی طلاهای شما نیز اثرگذار باشد. به همین دلیل قبل از ورود به استخر، وان حموم و در هنگام دوش گرفتن طلاهای خود را درآورید.

۳-شاید بتوان بزرگ‌ترین دشمن طلا را جیوه نامید. جیوه می‌تواند به سرعت تمام طلاهای شما را نابود کند، به همین دلیل هرگز طلاهای خود را در کنار وسایل دارای جیوه مانند دما سنج‌های جیوه‌ای قرار ندهید.

۴-شوینده‌های بسیار قوی و سفید کننده‌ها نیز می‌توانند اثرات مخربی بر روی طلا داشته باشند و باعث کدر شدن آن‌ها شوند.

 

نتیجه گیری

یکی از دغدغه‌های صاحبان طلا و جواهرات، سالم و درخشان نگه داشتن طلاهای خود می‌باشد. در این مقاله سعی کردیم که چهار روش تمیز کردن طلا با مایه ظرف شویی، آمونیاک، جوش شیرین و سرکه را به شما آموزش دهیم. همچنین موادی که باعث خرابی و کدر شدن طلاهای شما می‌شوند را به شما معرفی کردیم. با دوری از این مواد و محافظت از طلاهای خود می‌توانید سالیان متوالی طلاهای خود را درخشان و براق نگه دارید.