×
اکونومی :

گروه طلای اقتصادی دارای کارمزد ساخت ۱۵٪ الی ۲۵٪ است.

استاندارد:

محصولات این گروه با کارمزد ساخت ۲۶٪ الی ۳۱٪ است و کیفیت خوبی دارند .

پریمیوم :

گروه طلای مدرن که دارای کارمزد ۳۲٪ الی ۴۵٪ و از کیفیت ساخت عالی و بی‌نظیری برخوردار هستند.

لاکچری :

گروه طلای لاکچری با کیفیت فوق العاده دارای کارمزد ساخت ۴۵٪ الی ۵۴٪ است و جزء محصولات لوکس و بسیار محدود هستند.

×

محصول مورد نظر شما در حال حاضر موجود نمیباشد .

شما میتوانید این محصول را جهت ساخت و تسریع در مراحل اماده سازی سفارش‌ دهید .
زمان تخمینی برای انجام پروسه ساخت ۱ الی ۳ هفته میباشد .
تمامی محصولات سفارشی از لحاظ اجرت ساخت و قیمت ، تفاوتی با محصولات موجود ندارند و هنگام تسویه به قیمت طلای خام روز ثبت سفارش محاسبه می‌شود.

توجه فرمایید که قیمت و وزن اعلام شده با ۱۰ الی ۲۰ درصد اختلاف محاسبه شده است .

در طلافروشی اعداد حک شده روی طلا به چه معناست؟

در طلافروشی اعداد حک شده روی طلا به چه معناست؟

آیا در مورد اعداد حک شده روی طلا در طلافروشی ‌ها اطلاعات کامل در اختیار دارید؟ اصلاً معنای اعداد حک شده روی طلا در طلافروشی‌ها به چه معنا هستند؟

امروزه شغل طلا و جواهر فروشی در واقع یکی از بازارهای منحصر به‌فرد در کسب و کار و مشاغل آزاد است و با توجه به این‌که هدف اصلی این بازار و حرفه تأمین نیاز اساسی یا فراهم آوردن آسایش در زندگی مردم نبوده و بیش‌تر با احساسات آن‌ها در ارتباط است، بنابراین، جلب رضایت و اعتماد مشتری، مهم‌ترین گام در جهت موفقیت برای صاحبان این حرفه لوکس و رسیدن به سود بیش‌تراست.

امروزه با توجه به گسترش صنعت طلا و جواهرسازی و فعالیت بسیاری از کاسبان در این حرفه و همچنین وجود سودجویان و کلاهبرداران بیش‌تر در این حوزه با توجه به خاص بودن این حرفه، باعث شده است که بسیاری از خریداران و مشتریان طلا و جواهر نتوانند به‌راحتی به یک گالری یا مغازه و کالاهای آن‌ها اعتماد کنند.

بنابراین ما در این مقاله قصد داریم تا با بررسی انواع نمادها و اعداد حک شده روی طلا و جواهرات به خریداران این کالای لوکس کمک کنیم تا بتوانند به سرعت طلای اصل را از طلای تقلبی تشخیص دهند و با یک نگاه در طلافروشی متوجه شوند چه میزان و درصدی از طلا در یک قطعه جواهرات به‌کار رفته است.

انواع کدها و اعداد حک شده روی طلا در طلافروشی

در صنعت طلا و جواهرسازی، از نمادها و اعداد خاصی برای شناسایی عیار و میزان طلای به‌کار رفته در جواهرات استفاده می‌کنند. این نمادها و اعداد حک شده روی طلا در واقع در اندازه‌های کوچک روی سطح جواهر حک می‌شوند که خریداران می‌توانند با نگاه به آن‌ها اطلاعات سریعی همچون درصد طلای به‌کار رفته و خلوص طلا به‌دست آورند.

نماد K یا عیار طلا

به‌طور معمول، در سراسر جهان عیار طلا را توسط یک کد خاص روی بدنه طلا و جواهرات حک می‌کنند. اعداد حک شده روی طلا درواقع نشان‌دهنده میزان خلوص طلای به‌کار رفته در آن قطعه طلا است. برای مثال می‌توان فهمید زمانی‌که می‌گویند این قطعه طلا ۲۴ عیار است، به این معنا است که ۹۹٫۹۹ درصد طلای خالص در ساخت آن به‌کار رفته است. همچنین زمانی‌که عبارت ۱۴K روی بدنه طلا مشاهده می‌شود، مبین آن است که عیار طلای به‌کار رفته در آن ۱۴ است.

در این میان ذکر این نکته الزامی است که قانون دست سازندگان طلا و جواهرات با اعطای مجوزهای خاص باز گذاشته است تا بتوانند در حدود ۰٫۵ قیراط در هنگام حک عیار روی طلا جابه‌جایی داشته باشند، به این معنی که اگر عیار قطعه طلا ۱۳.۵ باشد، سازندگان می‌توانند مقدار ۱۴ عیار را روی آن حک نمایند، اما در صورتی‌که عیار این قطعه کمتر از ۱۳.۵ باشد، دیگر نمی‌توان مقدار آن‌را ۱۴ در نظر گرفت.

قوانین حک عیار و درصد خلوص طلا و اعداد حک شده روی طلا در طلافروشی کشورها می‌توانند با یکدیگر متفاوت باشند، اما این قوانین به‌طور کلی در بیش‌تر کشورها طبق همین اصول و استانداردهای جهانی صورت می‌گیرند و سازندگان موظفند که عیار و درصد خلوص قطعه طلا را روی آن حک کنند.

نماد K یا عیار طلا

 

درصد خلوص طلا

یکی دیگر از اعدادی روی طلا در طلافروشی که توسط سازندگان آن حک شود، درصد خلوص طلا است. درصد خلوص طلا درواقع عدد کامل و بدون نماد و حرف K است که درصد طلای استفاده شده و به‌کار رفته در یک قطعه طلا یا جواهر را نشان می‌دهد.

مثلاً حک عدد ۷۵۰ روی یک قطعه طلا بیانگر این است که در این قطعه طلای ساخته شده، ۷۵ درصد فلز طلا استفاده شده است. بنابراین عدد ۷۵۰ معادل درصدی طلای ۱۸ عیار است.

نماد GP

نمادهای دیگری نیز وجود دارند که در برخی مواقع در کنار نمادهای مربوط به عیار قطعه طلای ساخته شده یا درصد خلوص آن حک می‌شوند که با دقت در آن‌ها اطلاعات دیگری به‌دست خواهد آمد. یکی از همین نمادها، نماد GP است که درواقع بیانگر این است که جنس این قطعه جواهر از طلا نیست و فقط روکش آن از جنس طلا است.

نماد GF

یکی دیگر از این نمادهای گفته شده، نماد GF است، که به خریدار نشان می‌دهد، این قطعه جواهر از طلا پر شده است.

نماد GF

 

انواع نمادهای دیگر روی طلا در طلافروشی

البته نمادهای دیگری نیز در هر کشور وجود دارد که سازندگان معمولاً برای ارائه اطلاعات به خریداران روی قطعات طلای خود حک می‌کنند، اطلاعاتی مانند حرف T که نشان دهنده تهران، E نشان دهنده اصفهان و M نشان دهنده شهر مشهد است. یا اعداد دیگری که مبین شماره کارخانه به ثبت رسیده در سازمان استاندارد و اتحادیه کشوری است.

به‌طور کلی می‌توان با گذاشتن یک ویرگول بعد از رقم دوم عدد حک شده روی طلا به درصد طلای استفاده شده در آن رسید. یعنی با دیدن عدد ۷۵۰ روی یک قطعه طلا می‌توان فهمید که ۷۵.۰% طلا در آن به‌کار رفته است.

در جدول زیر لیست کاملی از عیار قطعات طلا، کد سه رقمی مربوطه و درصد طلای به‌کار رفته هر قطعه در عیار مشخص موجود است.

طلای موجود در جواهر کد سه رقمی عیار
۹۹.۹% ۹۹۹ ۲۴K
۹۱.۶% ۹۱۶ ۲۲K
۸۷.۵% ۸۷۵ ۲۱K
۸۳.۳% ۸۳۳ ۲۰K
۷۵.۰% ۷۵۰ ۱۸K
۶۲.۵% ۶۲۵ ۱۵K
۵۸.۳% ۵۸۳ ۱۴K
۵۰.۰% ۵۰۰ ۱۲K
۴۱.۷% ۴۱۷ ۱۰K
۳۷.۵% ۳۷۵ ۰۹K
۳۳.۳% ۳۳۳ ۰۸K
۲۵.۰% ۲۵۰ ۰۶K

 

روش‌های اصولی برای تشخیص طلای اصل در طلافروشی

در این میان ممکن است که ابهامات متعددی ذهن خریداران را درگیر نماید، ابهاماتی از قبیل این‌که ممکن است هیچ‌گونه کدی روی طلا یا جواهر وجود نداشته باشد یا این‌که کدها و اعداد حک شده روی طلا و جواهرات تا چه حدی می‌توانند معتبر باشند.

به‌طور کلی باید گفت که قوانین درج کدهای مربوط به عیار طلا درواقع برای جلوگیری از هرگونه تقلب کلاهبرداری از سوی سازندگان و اغلب فروشندگان طلا و جواهرات است و لازم است حتما به گالری طلافروشی معتبری مراجعه کرد. اما با این حال، با وجود برخی کلاهبرداران و سودجویان در این حرفه وجود این کدها به تنهایی نمی‌تواند به‌عنوان ضمانت این کالای لوکس محسوب شود. به‌طور مثال ممکن است که عدد مربوط به عیار طلا، بیش از آنچه که واقعاً هست روی آن درج شود. یا این‌که فقط از روکش طلا روی قطعه مورد نظر استفاده شده باشد.

به‌طور کلی باید گفت عوامل مختلفی وجود دارند که به‌خاطر آن‌ها هیچ کد یا نمادی روی یک قطعه طلا وجود نداشته باشد. به‌طور مثال ممکن است طلا اصلاً از ابتدا کد نشده باشد یا این‌که در مورد طلاهای استفاده شده، ممکن است کد حک شده روی آن به مرور زمان از بین رفته باشد یا دقیقاً به این خاطر باشد که قطعه طلای مورد نظر واقعاً طلا نباشد.

طبق مطالب گفته شده، در زمان تشخیص اصل بودن یا نبودن و عیار طلا تنها نباید به اعداد حک شده روی طلا اعتماد کرد، بنابراین ما در این بخش به ارائه راهکارهایی جهت تشخیص طلای اصل خواهیم پرداخت.

استفاده از خاصیت آهنربایی در تشخیص طلا در طلافروشی

بسیاری از سودجویان و طلافروشی ها، تنها با کشیدن یک روکش نازک از طلا و استفاده نمادین از اعداد روی طلا و روی اکسسوری‌های ساخته شده از فلزات دیگر، آن را به‌جای طلای اصل و با قیمت بالا به فروش می‌رسانند. با توجه به این‌که فلز طلا خاصیت چسبندگی به آهن‌ربا را ندارد، به‌راحتی می‌توان با استفاده از یک آهن‌ربا، اصل بودن یک قطعه طلا را تشخیص داد.

استفاده از خاصیت آهنربایی در تشخیص طلا در طلافروشی

استفاده از خاصیت عدم آسیب پذیری در طلا

برای تشخیص این‌که یک جواهر، از طلای سفید ساخته شده است یا از نقره، می‌توان آن‌را روی سرامیک بدون پوشش کشید، در صورتی‌که طلا اصل باشد، ردی طلایی رنگ از خود برجای می‌گذارد و در غیر این‌صورت رد به جا مانده به رنگ تیره یا طوسی خواهد بود.

استفاده از سرکه در تشخیص طلا در طلافروشی

در صورت قرار دادن یک قطعه طلا درون سرکه به مدت ۵ دقیقه و سیاه شدن رنگ آن، می‌توان دریافت که طلای مورد نظر تقلبی است.

استفاده از سرکه در تشخیص طلا در طلافروشی

استفاده از ید در تشخیص طلا

در صورتی که ید را روی سطح طلا کشیده و ردی از آن باقی نماند، می‌توان دریافت که طلای مورد نظر اصل است.

استفاده از آمونیاک در تشخیص طلا در طلافروشی

استفاده از آمونیاک روی قطعات طلا و جواهرات اصلی، ظاهر آن‌را تیره می‌کند.

استفاده از یخ در تشخیص طلا

با توجه به رسانا بودن فلز طلا، در صورتی‌که یک قطعه طلای اصل روی یک تکه یخ گذاشته شود، یخ با سرعت زیادی شروع به آب شدن خواهد کرد.

استفاده از اسید یا وایتکس در تشخیص طلا

در صورت ریختن اسید روی یک قطعه طلای اصل، رنگ‌های قرمز، قهوه‌ای یا سبز به وجود خواهند آمد.

در پایان

ما در این مقاله به بررسی انواع نمادها و اعداد حک شده روی طلا در صنعت طلافروشی پرداختیم. سازندگان طلا و جواهرات موظفند با توجه به استانداردهای جهانی، مشخصات مربوط به عیار طلا و مقدار طلای به‌کار رفته در هر قطعه را، روی آن حک نمایند تا مشتریان و خریداران بتوانند با توجه به این اعداد و نمادها، به اطلاعات کافی دسترسی پیدا کرده و با اعتماد بیش‌تری خرید نمایند.

البته باید گفت که لزوماً وجود نمادها و اعداد حک شده روی طلا و جواهرات ضمانت کافی برای اصل بودن آن نیست، به همین دلیل پیشنهاد می‌شود که ضمن خرید از برندها و گالری‌های معتبر طلافروشی، با بهره‌گیری از روش‌های تشخیص اصل یا تقلبی بودن طلا می‌توان انتخاب مطمئن‌تری داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *